ŚNIADANIE, CZYLI CO I CZY W OGÓLE JE JEŚĆ?

528 wyświetleń 0 Comment

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Nie powinniśmy o nim zapominać, ponieważ zapewnia energię na cały poranek. Rano układ pokarmowy jest najsilniejszy i jest w stanie wyekstrahować jak najwięcej wartości ze zjadanych posiłków.

Badania pokazują, że jedząc śniadanie, znacznie lepiej funkcjonujemy, jesteśmy skoncentrowani i uważni. Nasza pamięć jest lepsza, cieszymy się większą energią i chęcią do działania. Temat śniadań dotyka każdego, również dzieci, które potrzebują energii, by prawidłowo funkcjonować.

DLACZEGO WARTO JEŚĆ ŚNIADANIE

W nocy poziom glukozy (cukru) we krwi spada, dlatego spożycie śniadania jest trafnym pomysłem. Poziom cukru podnosi się łagodnie, dzięki czemu jesteśmy w stanie logicznie i jasno myśleć, uczyć się, skupić i pracować.

> Śniadanie warto jeść, ponieważ właśnie poranne godziny są czasem maksymalnej aktywności układu pokarmowego, również żołądka. Żołądek wydziela spore ilości kwasu solnego, by móc odpowiednio trawić. Jeżeli nie jemy śniadania, nadmiar kwasu solnego może przyczynić się do powstania refluksu żołądkowo-przełykowego, w konsekwencji prowadząc do zgagi, wrzodów i nadżerek śluzówki przewodu pokarmowego.

> Poza tym nasz mózg jest bezwzględny i do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje paliwa. Jeżeli nie spożyjemy wartościowego śniadania, mózg nie dostanie odpowiedniej dawki glukozy i w godzinach południowych możemy czuć senność, spadek koncentracji, osłabienie pamięci – szczególnie narażone są na to dzieci, uczące się w szkole, dlatego tak ważne jest, aby brać drugie śniadanie do pracy i dawać dawać je dzieciom do szkoły.

> Pominięcie lub długie odwlekanie śniadania dodatkowo spowalnia przemiany metaboliczne i organizm prowadzi oszczędną gospodarkę energetyczną. Sprzyja to pobudzeniu apetytu w godzinach wieczornych, a nawet może prowadzić do zajadania nocnego. Dodatkowo organizm zyskuje większe predyspozycje do odkładania rezerw energetycznych w postaci tkanki tłuszczowej.

> Zyskasz wiele jedząc drugie śniadanie! Przede wszystkim zmniejszysz ryzyko nadwagi albo otyłości, poprawisz wyniki krwi i zmniejszysz ryzyko chorób metabolicznych, choroby wieńcowej czy cukrzycy typu II. 


KIEDY ZJEŚĆ ŚNIADANIE?

Jeśli nie masz nawyku jedzenia śniadań zacznij od małych kroczków, czyli krok pierwszy: włącz śniadanie do codziennego menu. Zadbaj o zdrowe śniadania spożywane tuż po przebudzeniu, do godziny po pobudce!

Jeżeli zjesz śniadanie, Twój organizm przeznaczy część energii z jedzenia na regenerację materiału zapasowego (glikogenu), a część przeznaczy na bieżące potrzeby organizmu.

Gdyby wziąć pod uwagę opcję nr 2: wychodzisz do pracy o pustym żołądku, Twój organizm przełączy się na tryb oszczędny, co spowalnia metabolizm na cały dzień. Skutek? To też większą tendencją do odkładania tłuszczu, stąd brak efektów diety odchudzającej.

ŚNIADANIE CHRONI PRZED OTYŁOŚCIĄ

Nadwaga i otyłość już dawno zostały wpisane na listę chorób. Patologiczne nagromadzenie się tkanki tłuszczowej może prowadzić do stanu zapalnego organizmu. Otyłość została sklasyfikowana, jako jednostka chorobowa, nieleczona prowadząca do szeregu innych np. insulinooporność, cukrzyca typu 2, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zespół metaboliczny i choroby układu krążenia.

OTYŁOŚĆ – Klasyfikacja ICD-10: E66 


Osoby niespożywające pierwszego posiłku w ciągu dnia, mają wyższe wartości wskaźnika BMI i częściej dotyka ich nadwaga lub otyłość.

Wśród dzieci i młodzieży obserwuje się tendencję spadkową liczby spożywanych śniadań. Szacuje się, że blisko połowa dzieci nie spożywa regularnie śniadań przed wyjściem z domu. Liczba tych jedzących pierwszy posiłek systematycznie spada.


CZY JEŚĆ ŚNIADANIE PODCZAS ODCHUDZANIA

Szczególnie osoby młodsze, rezygnując ze śniadań wykazują większy apetyt w ciągu dnia, co również prowadzi do spożywania posiłków o wyższej kaloryczności i w rezultacie przekraczania zalecanego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Regularne spożywanie śniadań jest bardzo ważne w procesie redukcji masy ciała oraz w walce z nadwagą i otyłością.

Poświęcając rano 10-15 minut na zrobienie i zjedzenie śniadania, sprawi że będziemy mieli energię na dobry początek dnia, unikniemy napadów głodu oraz senności, a w dodatku mniej będzie ciągnęło do słodkiego i niezdrowych przekąsek.

ŚNIADANIE BEZ CHLEBA

Jeśli masz jakiś powód, który każe zrezygnować Ci z chleba na śniadanie to świat się nie zawali. Są inne produkty, którymi można wypełnić tę lukę. Pomysłów na dobre śniadanie bez chleba jest od groma! Najprostsza opcja to owsianka, kasza kus kus albo niezastąpiona jaglanka. Dania można przygotować na słodko i wytrawnie, ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.

JAK POWINNO WYGLĄDAĆ DOBRZE ZBILANSOWANE ŚNIADANIE

Jeżeli rano wyjdziesz do pracy o pustym żołądku, Twój mózg przełączy się na tryb oszczędnościowy, co spowolni Twój metabolizm na cały dzień. Pełnowartościowe śniadanie powinno zawierać węglowodany złożone (np. w formie kaszy, ryżu, płatków zbożowych czy pełnoziarnistego chleba).



Węglowodany złożone dzięki wolniejszemu procesowi trawienia i wchłaniania, zadbają o stabilne stężenie glukozy we krwi na długie godziny w rezultacie niwelując głód i dając uczucie sytości.

Białka (mogą być to orzechy, pestki np. słonecznika, siemię lniane, sezam, jajko ugotowane na miękko lub jajecznica) przyczynią się do wolniejszego wzrostu glikemii i mniejszego wyrzutu insuliny, co jest pożądanym efektem w zapobieganiu insulinooporności. 

Tłuszcze ( znajdują się w orzechach, pestkach, nasionach, naturalnym maśle czy olejach roślinnych, ale zaleca się zachować umiar ze względu na wysoką kaloryczność – pomimo ogromnych walorów zdrowotnych).

Błonnik pokarmowy z warzyw, owoców i pełnoziarnistych produktów zbożowych, będzie pęczniał i wypełniał żołądek, spowalniał jego opróżnianie, a w rezultacie wydłużał cały proces trawienia. Spożycie błonnika wpływa na wydzielanie i aktywność hormonów jelitowych, które biorą udział w regulacji uczucia sytości.

Śniadanie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu i jego wydolność. Dzięki porannemu posiłkowi możemy cieszyć sie zdrowiem, energią, a dobre samopoczucie będzie nam towarzyszyć cały dzień. 

Oceń:

ŚNIADANIE, CZYLI CO I CZY W OGÓLE JE JEŚĆ?
Głosów:3 Średnia: 5 (100%)

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o